Dienstverlening Duitse Stijl

Vrijdag waren wij in Oldenburg (Duitsland).  We zijn daar terechtgekomen omdat we een specifiek artikel zochten en de dichtstbijzijnde dealer bleek in Oldenburg te zitten. We hebben geparkeerd tegen het centrum aan. Vlak bij het theater. Dat kostte € 1,20 per uur, en je mocht net zo lang staan als je zelf wilde.

In de winkel werden we geholpen door een behulpzame en deskundige heer. Wat opviel dat hij vooral vragen stelde en luisterde en ons vervolgens een aantal alternatieven liet zien en proberen. Hij raadde ons enkele alternatieven af, wilde ons die zelfs niet verkopen omdat deze, volgens hem, niet pasten bij ons gebruiksdoel. Hij nam de tijd. Op geen enkele manier werden wij naar een beslissing geduwd. Na ruim een uur gingen wij als twee zeer tevreden klanten de winkel uit met onze aankoop. Hij begeleide ons naar de deur, kregen een hand en wenste ons nog een prettige dag.

Aan het einde van de middag belandden wij in een grand café. De zaak zat vol. Wij spraken de verwachting naar elkaar uit dat dit wel even zou kunnen gaan duren. Nee dus. Een jonge dame kwam onze bestelling opnemen en maakte onze tafel schoon. Niet alleen de kruimels er af, nee, spuitbus en doekje met excuses dat het nog niet was gebeurt. Na enkele minuten kwamen espresso, bier en broodjes. De espresso was dat ook werkelijk, dit in tegenstelling tot de espresso in veel Nederlandse zaken: koffie in een klein kopje. Kwaliteit prima. De prijs lager dan wij gewend waren in een Nederlands Grand Café.

Op ons verzoek werd de rekening vlot gebracht, inclusief het mobiele pinapparaat. Ondanks de grote drukte vlotte, correcte bediening.

De dag erna in Groningen. Ook hier druk. Plaatsje in de parkeergarage kost € 2,40 per uur. Op zoek naar enkele specifieke sportartikelen langs de meeste sportwinkels in de binnenstad. Binnen bij één van de grotere sportwinkels. De eerste verkoper had nauwelijks een idee over het artikel waar we naar vroegen: advies nihil. Dus zelf op zoek. Uiteindelijk een aantal vergelijkbare artikelen gevonden en gepast. Op onze vraag naar de actuele prijs, vanwege de overal aanwezige borden die ons toeschreeuwden dat we ‘tot 70% korting’ zouden krijgen, was zijn antwoord dat zij niet alles weggaven en dit artikel niet in de aanbieding was. En weg was hij weer. Geen belangstelling, tijd en aandacht voor de klant. Wij hebben de spullen teruggehangen en zijn vertrokken.

Eten en drinken ging ook iets anders dan de dag er voor. Minstens een kwartier wachten tot de maaltijd kwam. Wel twee keer ons vragen of we ‘intussen nog iets wilden drinken’. De espresso was het bekende kleine kopje koffie. Het mobiele pinapparaat deed het niet. Volgens de dame in de bediening al geruime tijd.

Waarom draait de economie beter in Duitsland dan in Nederland. Een klein stukje van het antwoord is de kwaliteit van de dienstverlening en je klant serieus nemen. En alle incompetente medewerkers per direct ontslaan.

2016-07-04T11:26:37+00:00