We gaan iets nieuws doen!

Deze woorden of van gelijke strekking kondigden in het verleden nieuwe initiatieven aan die, misschien helaas, ook weer snel verdwenen. Wat achterbleef waren schulden, geknakte ego’s, gebroken carrières en teleurgestelde klanten. Wellicht ligt het aan mijn eigen selectief geheugen, maar ik kan mij een dergelijke uitspraak niet herinneren als start van een succesvol initiatief. Deze laatsten worden vaak zonder al te veel tamtam gestart. In ons vakgebied, organisatieadvies, volstrekt zich een langzame revolutie die ons allen noopt tot een herdefiniëring van onszelf; we moeten onszelf opnieuw uitvinden. Wij moeten iets nieuws gaan doen. U, als klant, ook trouwens.

Onze omgeving, dus u (onze klanten), verandert. Langzaam o f snel, maar u verandert ontegenzeggelijk.  U huurt geen wijzen uit het Oosten meer in. U weet dat uw ideale adviseur, de kruising tussen Sinterklaas en Onze Lieve Heer, niet meer bestaat. Veel nieuwe kennis en inzichten zijn beschikbaar via het internet. U beseft dat het nauwelijks meer aan gaat om adviseurs in te huren die de status quo van u of uw managementteam moeten handhaven; er is voldoende geld besteed aan zelfbehoud. Nieuwe impulsen haalt u binnen via scholen, universiteiten en stagiaires. Veel mensen, afdelingen kunnen zonder management. Men is steeds beter in staat werk te coördineren, bij te sturen en de benodigde informatie zelf op te halen en toe te passen.

IT maakt het mogelijk dat samenwerkende mensen niet (altijd) meer in één gebouw hoeven te zijn. Organisaties / bedrijven bestaan zolang ze een doel dienen, toevoegde waarde leveren, de output door klanten gevraagd en betaald wordt. Is dat laatste niet meer het geval verdwijnt de organisatie of het bedrijf. Geen grote turn-around trajecten meer, fusies of saneringen. De houdbaarheidsdatum is gepasseerd en ergens begint er weer iets nieuws. Mensen werken binnen organisaties zolang dat echt nodig is of zolang ze dat zelf nog interessant vinden. 

De gevolgen voor de arbeidsmarkt as-we-know-it zijn enorm. De consequenties voor ons als adviseurs idem. Veel vragen van klanten zullen via een virtueel platform worden beantwoord. Kennis die klanten nodig hebben zal steeds vaker gratis op het internet beschikbaar zijn. Steeds vaker zullen wij achteraf worden afgerekend op basis van daadwerkelijk toegevoegde waarde. In veel gevallen worden we voor een gelimiteerde tijd onderdeel van een organisatie vanwege de combinatie van (unieke) kennis, ervaring en beschikbaarheid.

Ik denk dat de kans groot is dat een transitie in deze richting al lang begonnen is. Velen zullen hier niet blij mee zijn; het trekt aan alle zekerheden die we decennia lang hebben opgebouwd. De CAO, management, vakbond, onderwijsinstelling, ondernemingsraad, arbeidstijden, pensioen en ga zo maar door. Wellicht wordt de samenleving daarmee harder, zakelijker, maar ook transparanter. Maar het kan ook zo zijn dat we straks gewaardeerd worden om wat we kunnen en hoe goed dat we dat kunnen. Dat wat ons voor een groot deel definieert als mens. 

Wat betekent dat voor mij / ons als adviesbureau? Wat is de uitkomst van ónze combinatie van kennis, ervaring en beschikbaarheid: er voor zorgen dat mensen met plezier hun werk doen en ze zodanig ontwikkelen en begeleiden dat ze dat de komende jaren ook kunnen. In welk samenwerkingsverband dan ook. Kortom, professionaliseren van mensen en (tijdelijke) organisaties. 

Termen die daarbij horen zijn op dit moment: duurzaam, ethisch, moraal, transparant en integer. Niet meer adviseren om de status quo van de opdrachtgever veilig te stellen. En u geeft maar aan hoeveel u daar voor over hebt.

2016-07-04T11:27:20+00:00